Delegats de més de 38 països a la UPC

50è Congrés de docència universitària

El 50è congrés anual de l’associació SEFI, de la que la UPC forma part

La Universitat Politècnica de Catalunya ha acollit el 50è congrés anual de la Societat Europea per a l’Educació de l’Enginyeria (SEFI), de la que la UPC és membre institucional, essent-ne la persona d’enllaç la directora de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la universitat. Per aquest motiu, el congrés del 2022 ha estat organitzat per l’ICE, i s’ha celebrat al Campus Nord de Barcelona, els dies 19, 20, 21 i 22 de setembre, juntament amb un esdeveniment previ, el Doctoral Symposium, el diumenge 18 de setembre de 2022.

Què pretén el congrés anual SEFI i a qui aplega

El congrés anual de la SEFI és un congrés científic centrat en l’ensenyament de l’enginyeria, i el major esdeveniment d’aquest tipus a Europa. Els congressos anuals de l’associació apleguen professorat, estudiantat, representants de la indústria i d’organitzacions professionals i faciliten l’intercanvi entre els diferents col·lectius i l’establiment de xarxes de col·laboració. El congrés anual és una oportunitat per intercanviar punts de vista entorn a dos reptes principals comuns com són la millora de l’educació d’enginyeria a Europa i el reforç del paper del professorat i els professionals de l’enginyeria.

L’edició 2022 a la UPC, participants i tema

L’edició d’enguany a la UPC ha reunit a més de 450 delegats de més de 38 països, entre els que cal comptar més d’un centenar de professors i professores de la UPC.

El tema escollit per la UPC, Towards a new future in Engineering Education, ha volgut posar èmfasi en els nous escenaris que es plantegen amb les noves aliances d’universitats a Europa, i fer palesos els reptes que un futur d’universitats europees representen per a la docència universitària en el camp tecnològic.

La implicació directa de professorat UPC

El congrés ha estat una oportunitat per teixir contactes amb professorat d’arreu, interessat en la millora i la innovació docent, així com en la recerca educativa (Engineering Education Research).

L’ICE ha pogut comptar amb la col·laboració directa de nombrosos membres del PDI de la UPC que han estat actius com a revisors, moderadors de sessions, i membres del comitè científic, en un treball conjunt amb professorat de diverses universitats membres de l’associació SEFI i coordinadors dels grups de treball temàtics de l’associació.

Les tres ponències principals i les comunicacions amb DOI

Ja es poden consultar les presentacions dels tres ponents principals a UPCommons, i per primera vegada totes les comunicacions presentades al congrés anual de la SEFI comptaran amb un Digital Object Identifier (DOI), tasca facilitada pel Servei de Biblioteques Publicacions i Arxius de la UPC.

La satisfacció dels participants

Als resultats de l’enquesta de satisfacció realitzada als participants de l’edició 2022, s’hi destaquen especialment aquests elements,

Gran satisfacció sobretot amb Atmosphere, Contents i Face-to-face meetings.

Una gran majoria manifesta haver après nous enfocaments per a la seva pràctica com a docent.

Ressò en mitjans digitals

Cal destacar que en la seva edició digital, el mateix dia de l’inici del congrés, La Vanguardia es va fer ressò de l’esdeveniment, de la mateixa manera que ho han fet altres webs, tant de la UPC com de la SEFI i d’altres universitats i entitats participants.

Varem prendre el testimoni de la TUBerlin i el lliurem a la TUDublin

Per a l’edició del 2022 del congrés anual de la SEFI, la UPC ha pres el testimoni de la Technische Universität Berlin (organitzadora de l’edició del 2021, amb seu totalment digital), i el lliura a la Technological University Dublin, que prepara ja l’edició del 2023 a celebrar de forma totalment presencial a Dublin. Tal com és preceptiu en l’acord que s’estableix amb l’associació, l’ICE de la UPC ha de formar part dels Comitès Organitzadors Internacionals de les edicions prèvia i posterior a l’edició de la que la UPC ha estat seu.

Agraïment de l’ICE

Des de l’ICE agraïm la contribució de totes les persones UPC que s’han implicat en el SEFI2022 i que han ajudat amb el seu esforç personal a que el compromís pres pels successius rectors de la UPC hagi arribar a bon port.

Així mateix, valorem els llaços de col·laboració creats amb professorat de tantes universitats i tants països i desitgem que l’esdeveniment hagi estat una inspiració per al professorat de la UPC.

Notícia UPC relacionada: https://www.upc.edu/ca/sala-de-premsa/noticies/la-upc-reuneix-450-docents-internacionals-per-debatre-sobre-la-formacio-en-enginyeria

Imatges destacades:

Opening Session amb el Chair del congrés, Santiago Silvestre; el President de SEFI, Hannu-Matti Järvinen; la Vicerectora UPC i Presidenta del Congrés, Imma Ribas; i la directora de l'ICE i Co-Chair del congrés, Ariadna Llorens:

Closing Session amb el SEFI Continuous Conference Co-Chair i Vice-President de SEFI, Balázs Nagy; el President de SEFI, Hannu-Matti Järvinen; el Vicerector UPC, Joan Gispets; i el Chair del congrés, Santiago Silvestre:

Foto de grup dels delegats, acompanyats pel Rector de la UPC, Daniel Crespo i de la Presidenta del Consell Social de la UPC, Montserrat Guàrdia:

El Board of Directors de SEFI, en la seva trobada al final del congrés, celebrada al rectorat de la UPC: