Els reptes actuals de la sostenibilitat i el compromís social en la docència de la UPC

A càrrec de la Vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat

La UPC defineix com a valors propis (https://www.upc.edu/ca/la-upc/la-institucio/valors) la responsabilitat social, la igualtat d’oportunitats, la sostenibilitat, la cooperació i solidaritat i l’ètica. L’activitat docent és fonamental per a formar professionals amb un excel·lent coneixement tècnic que els permeti afrontar els reptes globals als quals hauran de fer front en un context crític marcat pel col·lapse ecològic i l’accés desigual als recursos naturals i econòmics. En aquest context, els nostres titulats i titulades han de conèixer, no només les eines tècniques necessàries per a dur a terme adequadament la seva professió, sinó també les implicacions econòmiques, ambientals, socials i ètiques relacionades amb la seva futura tasca professional.

A més, diverses normatives ens obliguen a desplegar aquestes competències. Una de les més recents és el Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, que inclou les directrius de l’organització dels ensenyaments universitaris i el procediment que n'assegura la qualitat. L’article 4 estableix que els estudis hauran de tenir com a referents els objectius de desenvolupament sostenible i, en particular, el respecte als drets humans i els drets fonamentals, el respecte a la igualtat de gènere, els principis d’accessibilitat universal i el tractament de la sostenibilitat i el canvi climàtic. Per tant, no hi ha cap dubte que el nostre estudiant ha d’adquirir aquestes competències en els nostres centres, les quals, des del Vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat, volem assegurar que estan desplegades adequadament en tots els estudis que s’imparteixen a la nostra universitat. Per tot això, hem engegat un projecte pilot de revisió de la competència en sostenibilitat i compromís social, en el qual participen 10 centres. Les persones responsables del projecte en cadascun dels centres i els becaris i becàries assignats varen rebre una formació a l’ICE. Actualment, les direccions d’aquests centres estan treballant per revisar els plans d’estudis i fent propostes per incloure, de la manera més natural possible, els conceptes d’impacte social, ambiental i ètics relacionats amb cada titulació. A banda, també hem iniciat un projecte pilot per avaluar els objectius de desenvolupament sostenible en els treballs de fi de grau i màster.

L’activitat docent és fonamental per a una formació que garanteixi les competències que cal assolir, però no tot s’aprèn a les aules, de manera que aquestes s'han d’obrir a altres entorns d’aprenentatge. El treball col·laboratiu i la cocreació amb altres agents socials, la detecció de necessitats reals o el treball basat en reptes, són elements que generen innovació i un valor afegit. Des del Vicerectorat potenciarem la introducció de metodologies d'aprenentatge transformadores com ara l'aprenentatge servei, el campusLab, l'aprenentatge basat en reptes, la cooperació local i internacional, etc.

A principis de juliol (dies 5 i 6) es duran a terme les Jornades UPC de Compromís Social i Comunitari, un espai de reflexió i treball sobre la importància del rol social de la Universitat i les necessitats per desenvolupar-lo, a les quals esteu convidats a participar. Un dels eixos temàtics de les jornades és la docència-aprenentatge, al qual es dedicarà una sessió titulada Com aconseguim formar un estudiantat compromès socialment?, que se centrarà en la competència en sostenibilitat i compromís social i la capacitat transformadora de les pràctiques docents.

Josefina Antonijuan Rull

Vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat