Formació professorat d’FP i Secundària

Balanç estiu 2020

Durant l’estiu (mesos de juny i juliol) l’ICE fa una oferta de formació important pel professorat d’FP i secundària degut a la disponibilitat d’aquest així com de les infraestructures a utilitzar.

En l’àmbit de la Formació Professional s’han realitzat 12 cursos en format presencial degut al seu alt component pràctic d’utilització de maquinària i equipaments, que són la principal demanda del professorat.

Aquests cursos s’han realitzat en centres de formació professional amb l’autorització de les direccions d’aquests i observant totes les mesures decretades per les autoritats sanitàries en front la COVID-19 i reduint l’assignació de places per fer-ho possible.

Aquestes activitats són un encàrrec del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a la Universitat Politècnica de Catalunya i finançades pel Ministerio de Educación y Formación Profesional i cofinançades pel Fons Social Europeu.

Els cursos han anat dirigits a les següents famílies industrials d’FP: Construcció i obra civil, Electricitat i electrònica, Fabricació mecànica, Fusta, moble i suro, Informàtica i comunicacions, Instal·lació i manteniment, Química i Transport i manteniment de vehicles.

La relació de cursos ha estat:

• SolidWorks. Nivell bàsic
  • SolidWorks. Nivell avançat
  • Comprovació i diagnosi dels sistemes electrònics i motor 1.0 Tsi en Seat Arona
  • Curs de Màquina eina convencional. Multinivell
  • Robòtica bàsica
  • Tecnologia del vehicle híbrid i elèctric
  • Regulació i control de processos amb autòmats programables
  • Curs pràctic de Cromatografia de Gasos
  • BIM. Model Avançat en Revit Arquitectura
  • Impressió 3D per a Fabricació mecànica
  • Càrrega i descàrrega del vehicle elèctric
  • Tècnica de mesura i diagnosi amb oscil·loscopi. Nivell bàsic

L’oferta ha estat de 185 places, hi ha hagut 285 sol·licituds i se n’han adjudicat 164 per tema de seguretat COVID, amb un total de 145 persones certificades.

Al mes d’octubre començarà el curs telemàtic DevOps. Cicle de vida d'una aplicació, corresponent a la mateixa oferta formativa, elevant a 13 les activitats de formació d’FP.

En l’àmbit de la Secundària, s’han realitzat 4 activitats semipresencials.

Tres cursos han estat realitzats amb la col·laboració de l’Exploratori de Recursos de la Natura:

• Explora el bosc i la sostenibilitat
  • Explora el patrimoni de la sal
  • Explora la “A” de “STEAM”

I el quart, La impressió 3D com a recurs pedagògic per als instituts, en col·laboració amb el Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC de l’EPSEM.

L’oferta ha estat de 65 places, hi ha hagut 84 sol·licituds i se n’han adjudicat 79, amb un total de 60 persones certificades.

Des de l’ICE de la UPC es va col·laborar en les Jornades SCM Matemàtiques i COVID-19 organitzades per la Societat Catalana de Matemàtiques (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) el dies 13 i 14 de juliol. Aquesta activitat estava adreçada al col·lectiu investigador implicat en la COVID i també a tot el professorat de secundària de l’àmbit STEAM interessat en conèixer les darreres novetats en la investigació COVID. Les jornades van comptar amb ponents com Anna Vilella (Hospital Clínic), David Alonso (CSIC), Àlex Arenas (URV) i Sergio Alonso (UPC) entre d’altres. També es va comptar amb dues taules rodones per debatre l’estat de l’art en la modelització matemàtica de la Covid-19 i com es pot portar la modelització a l’aula i a la societat en general.

Les jornades van ser telemàtiques i es van poder assignar les 94 sol·licituds del professorat de secundària que van inscriure’s. Finalment, 79 persones van tenir dret a certificació.

Entre el juny i juliol van acabar els seus plans de treball els diferents grups de treball ICE – UPC. Les circumstàncies d’aquest any han fet que a partir de l’esclat de la pandèmia els grups hagin treballat i s’hagin reunit en un format essencialment telemàtic però que hi ha impedit complir el gruix dels objectius plantejats. En total han estat 6 grups de treball en què hi estan involucrats uns 60 professors de secundària de tot Catalunya amb un total d’hores de formació d’aproximadament 2500 hores.