L’educació del futur. Reptes i propostes d’avui

Cicle d’Educació al CaixaForum Macaya

Del 2 de març al 16 de març del 2023, se celebra el Cicle d’educació “L’educació del futur. Reptes i propostes d’avui “, al CaixaForum Macaya, coorganitzat amb l’Observatori Social de la Fundació La Caixa i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Politècnica de Catalunya.

El públic objectiu de les sessions són professionals que treballin en centres educatius amb responsabilitats de direcció o coordinació, professorat en general, responsables de recursos humans d’organitzacions diverses, acadèmics en ciències de l’educació, directors tècnics d’empreses, responsables d’organitzacions industrials, culturals, sociosanitàries, etc. que tinguin interès a adquirir noves estratègies educatives i compartir les seves experiències per constituir-se com a agents de canvi i contribuir, en el marc de la seva organització, a avançar cap a un ecosistema d’aprenentatge obert, de qualitat i equitatiu.

El Cicle està comissionat i moderat pel Dr. Esteve Juanola, físic, expert en innovació, inspector d’educació i professor de l’ICE de la UPC.

El Cicle consta de 3 conferències-debats.

L’alumnat del futur. A qui eduquem? (dijous 2 de març de 2023 – 10h)

Com podem definir l’alumnat d’avui i de demà? Quins perfils d’entrada tenim? Com hauria de ser el perfil de sortida? És possible atendre la complexitat emocional, social, tecnològica i cognitiva que han d’afrontar? Com s’aconsegueix la inclusió i equitat en un ensenyament híbrid? Són conscients i fins on del reptes del món actual? Quin paper han de jugar en la presa de decisions per afavorir organitzacions més democràtiques, participatives i empàtiques? Com tenir en compte els perfils presencials i digitals de l’alumnat, i com complementar-los? Com es pot donar una resposta personalitzada per a cada perfil? De quines eines i estratègies es disposa?

Intervenen:

• Carolina Carrillo Martín, mestra, psicopedagoga i formadora per a docents; Representant territorial de Xarxes d'Innovació Educativa als ST de Lleida, membre de l'equip directiu d'escola d'alta complexitat
  • Núria Díaz, artista, empresària i docent; Fundadora del FAB-LAB-KIDS (FabLab BCN i al MIT de Boston); Fundadora de l'IDAT (Institut d'Art, Disseny i Tecnologia)
  • Àlex Rodríguez, psicòleg del programa Konsulta’m de l’Ajuntament de Barcelona i membre de l’equip de l’Àrea d’Educació Inclusiva del CEB; expert en escolarització i perfils d’alumnat

Les noves tendències curriculars i competències docents. Com eduquem? (dijous 9 de març de 2023 – 10h)

Quines han de ser les competències dels i les docents actuals? Quin rol han d’adoptar? Com es poden fomentar? Quines tendències curriculars i metodològiques contribueixen a una major èxit educatiu? De quines evidències podem construir el nostre projecte educatiu? Com afavorir la innovació i la transformació educativa? Quins indicadors es poden utilitzar? Com es pot impulsar la carrera docent per poder fer front als reptes educatius actuals?

Intervenen:

• Pilar Gargallo Otero, mestra i directora en centre educatiu d’alta complexitat i membre de la Federació de Moviments per a la Renovació Pedagògica de Catalunya
  • Dra. Ariadna Llorens, enginyera industrial (UPC), MBA (ESADE), professora i experta en gestió universitària; directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC
  • Josep Oriol Rodon, formador i director de l’Institut El Joncar, centre de recent creació i laboratori per a la innovació i transformació educativa

El centre educatiu del futur. On eduquem? (dijous 16 de març de 2023 – 10h)

Què entenem per centre educatiu? Quines són les prioritats arquitectòniques per facilitar l’aprenentatge? Quines són les seves característiques tècniques i constructives en funció del grup d’interès que hi participa? Quins són els reptes que s’obren perquè donin resposta a les noves metodologies i currículums? Com es pot adaptar l’espai interior i exterior en els edificis actuals? Com es pot promoure un aprenentatge de qualitat, inclusiu i equitatiu actuant sobre l’entorn educatiu immediat? El centre educatiu pot esdevenir el node educatiu que connecta amb la resta d’espais i entorns educatius? Com podem fer-ho?

Intervenen:

• Isaak Aranberri, economista, ballarí professional, director general de l’Escola Zumaiena (Euskadi) on s’aposta per l’educació renaturalitzada i comunitària
  • Vicente Guallart, arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona entre 2011 i 2015; Fundador i Director de Guallart Arquitectes, l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC BCN) i Director de Valldaura Labs. Aposta per la renaturalització i autosuficiència de les ciutats i dels edificis per a una major sostenibilitat on es prioritzen les persones i la natura
  • Cristina Guijosa, directora d’escola d’educació infantil i primària (L’Arenal de Llevant), experta en competència global i impulsora de la creació de nous espais educatius i de participació

Informació pràctica:

Es pot assistir a una o a vàries de les sessions. Cada sessió té la seva corresponent activitat formativa a la que cal inscriure’s per separat.

Informació del cicle complet: https://macaya.caixaforum.org/ca/p/la-educacion-del-futuro-retos-y-propuestas-de-hoy_c118810937

Inscripció/reserva de plaça: https://proticketing.com/palaumacaya/ca_ES/entradas/evento/28159

A més, per a personal docent d’Educació Primària-Secundària-Formació Professional, cal formalitzar la inscripció via:

https://gcice.upc.edu/fitxa_cursos.asp?id=55347&np=1 (sessió 2 de març)

https://gcice.upc.edu/fitxa_cursos.asp?id=55348&np=1 (sessió 9 de març)

https://gcice.upc.edu/fitxa_cursos.asp?id=55349&np=1 (sessió 16 de març)