Simposi CIDUI 2015 - Un breu repàs

El passat dia 8 de maig de 2015 es va celebrar a la sala d’actes de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona el VIII Simposi Internacional del CIDUI. Aquest acte va comptar amb la presència del rector de la UPC i president de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques de Catalunya, el Dr. Enric Fossas, i la temàtica de la Jornada va centrar-se en la problemàtica: “Avaluació i canvis institucionals: cap a on anem?”.

El Simposi CIDUI d’enguany es va convocar amb l’objectiu d’abordar qüestions d'avaluació, especialment  les relatives als esforços de canvi a nivell institucional. Les aportacions es van planificar per incloure temes sobre estàndards acadèmics, el desenvolupament de polítiques institucionals, sistemes d’avaluació institucionals i iniciatives encaminades a un canvi transformador.

En primer lloc es va poder comptar amb la presència de Robin Middlehurst, professora d’Educació Superior a la Universitat de Kingston i assessora d’estratègia internacional a la Higher Education Academy del Regne Unit, que va impartir la conferència Institutional change and quality assurance, on va fer un repàs de l’estat de l’art d’aquest tema en diversos països del món i va deixar sobre la taula les qüestions que cal abordar per millorar i que han de marcar el camí del futur en aquest àmbit.

Després, sota el nom d’ El feedback en l’avaluació: un indicador de la qualitat de l’aprenentatge, es va realitzar una taula rodona moderadora per la professora  Maria Martínez, Coordinadora del Grup d’Avaluació de la Pràctica Acadèmica (GRAPA) de la UPC, que va comptar amb les intervencions de les professores Ana Maria Delgado (UOC), Elena Cano (UB) i Beatriz Amante (UPC). En les seves intervencions van exposar com, des d’algunes de les experiències desenvolupades per elles i els seus equips, han treballat el tema de l’avaluació de les competències adquirides pels estudiants. Sota els títols “El Feedback en l’avaluació continua: una aposta institucional”, “Un projecte d’innovació docent: del feedback al feeedforward” i “Gestió del feedback en les assignatures de projectes en graus d’Enginyeria”, van fer un repàs d’algunes de les tendències i de les noves eines que s’estan experimentant en aquest àmbit.

Per concloure el Sr. Martí Casadesús, director de l’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), va exposar en la ponència anomenada Cap a on anem? L’avaluació com a estratègia,  algunes de les conclusions extretes de l’experiència de l’AQU en el procés d’acreditació que ha dut a terme. També va fer esment a les opcions que es tenen pel futur i els problemes i reptes que suposa l’avaluació per al sistema universitari.

Com a moderadora va actuar la Glòria González, Vicerectora de Qualitat, Docència i Ocupabilitat de l Universitat Autònoma de Barcelona, que va convidar a tots als assistents al Congrés CIDUI que es celebrarà a la seva universitat el proper any 2006.